Bismillah

Firman Allah

Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya,jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu,dan demi sesungguhnya,jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras." (Surah Ibrahim:7)

Followers

Saturday, May 21, 2011

::..Allah masih sayangkan kamu..::

Dengan lafaz BismiLLahiRahmanirrahim,salam ukhuwah kepada pembaca blog ,tangan ini tidak bermaya untuk menulis, tapi dikuatkan juga dengan seribu persoalan di benak fikiran,masih bernyawa lagikah blog PengeMis Cinta Ilahi ini?? Alhamdulillah,ku kuatkan juga langkah untuk menyambung kembali jejak langkah yang semakin longlai,harapanku menggunung tinggi untuk menggarapkan kisah teladan yang terjadi terhadap sahabatku,kita ikuti kisahnya,sebelum tu saya nak sajikan sebuah lagu nasyid kepada pembaca blog PengeMis CiNta iLahi ini tajuknya “sesekali diuji” yang didendangkan oleh kumpulan Nice ..

Apa jua bala bencana singgah menerpa

Menguji jauh mananya sabar kita

Mgkin selama ini kta terlupa

Kta terlalu leka dgn nikmat kurniaanNya

Maka diberi sedikit ujian

Mnguji tahap keimananan dijiwa

Bila kesusahan terasa hidup terlalu payah

Berbagai persoalan menerjah

Baru minta petunjuk hidayah

Usah berputus asa kerana ada rahmat d sebaliknya

Yg tdk kta ketahui

Dalam hidup ini teruslah berdoa pd Allah

Pengasih pemurah dan penyayang

Sayu hati bila meneliti setiap bait kata yang dilafazkan,lagu ni ada kena mengena dengan kisah sahabat saya yang rapat ,masih segar dalam ingatan sehingga sekarang,tapi hanya saya dan dye je tahu mengenai story ni,dia pun ada berpesan supaya merahsiakan perkara ni dari pengetahuan orang lain,dye sangat baik and tak banyak cakap, kadang2 sikapnya membuatkan saya curiga,mulanya dye bercinta tapi mendiamkan seribu bahasa mengenai perkara ni,akhirnya saya dapat tahu dengan sendiri kerana dengan beberapa sebab.. boleh dikatakan setiap hari la someone akan call dye,sebab mungkin “call free kot” , saya berkata2.. pelik gak la,hari2 call xpenat ke cakap ngan kawan,yang membuatkan saya pelik,lembut je cakapnya.. huhu,tp xpe la,sy thinking positive je time 2,lantaklah,mungkin dah lama xcakap dengan kawan mesti rindu kan..sampai la satu ketika saya tanya dye,dengan sape ko cakap 2? Dye kata cakap dengan kawan dye,pastu saya tanya la kawan laki ke perempuan?? Dye Macam teragak2 je nak jawab,akhirnya dye mention jgk.. rupa2nya lelaki,saya tanya mcmna blh kenal?? Dye x bagitau mcm mana early dye kenal dengan mamat yang entah dari mana datangnya, saya tanya dah lama ke?? Dye jawab lebih kurang setaun lbh cam tu la,huhu.. banyak lagi la saya selidik,tapi xbanyak yang saya tahu pasal mamat tu,sebab sahabat saya ni dengan gelaran Nik x bagitau dengan detail..

Sebelum tu saya ada la jgk nasihat kat dye pasal kapel ni,huhu.. saya pun xla baik sgt nk nasihat orang ni,tapi apa yang saya tau saya bagitau, xkan nak biarkan je nanti saya plak yang dapat saham dosa, xmau la .. huhuhu,dye terima je apa yang saya cakap, kta jangan sesekali terpengaruh dengan kawan2 kta,nak ikut setan masuk an-narr gak ke? Berkawanlah selagi boleh berkawan,tapi jangan ikut jejak langkah syaitan, syaitan tdk akan berhenti utk menyesatkan manusia kecuali manusia yang kuat imannya dan teguhnya keyakinan imannya kepada sang pencipta..

Akhirnya,dan tibalah titik2 permulaan hidayah di hati Nik bahawa Allah masih sayangkan kamu,saya yakin kerana Allah sangat mengasihi hambaNYa , suatu hari Nik murung dan tdk seperti biasa,saya teramat yakin mungkin ada sesuatu yang menyeksa dirinya,dan hati ini menguatkan bicara untuk bertanya .. “ada masalah ke?” pd mulanya sukar utk Nik melafazkannya, dengan tiba2 dye menangis.. masa tu saya mulai curiga,mungkin mamat tuu kot??

Akhirnya,barulah dye menceritakan dengan bersungguh2 bahawa selama ni dye bercinta dengan seorang PENAGIH DADAH, sungguh teruk bunyinya.. sesungguhnya Allah akan memberi petunjuk kepada hamba2Nya yang terpilih,subhanallah Allah sungguh baik.. Alhamdulillah tiada perkara yang tidak baik berlaku pada Nik,sebelum ni diorang seringkali berjumpa dan seterusnya hanya Allah yang mengetahui perbuatan hambaNya,saya yakin Nik dapat melupakan perkara itu secepat yang mungkin dan semoga Allah memberikan hidayah kepada lelaki itu,sesungguhnya syaitan mengindahkan pandangan manusia terhadap perkara2 keji,Allah amat menyayangi Nik.. Nik berjanji tdk akan sesekali melalui jalan yang sama lagi dan menyerahkan segala2nya hanya kepada Allah..

Ya Allah berikanlah jalan yang terbaik buatku dan juga buatnya,kami hanyalah insan dhaif dan tidak dapat melakukan sesuatu kecuali dengan izinNya..wallahu’alam..:-)

2 comments:

  1. ucap Alhamdulillah sekiranya di uji... sebab itu tanda Allah masih sayang kita... semua orang ada ujian.. cume berbeza.... sy juga tidak lepas dari menerima ujian..

    ReplyDelete